Inkomensregelingen (6.3)

Programma: 1 Zorg en ondersteuning

Deelprogramma: 1B Toegang en individuele voorzieningen

Wat valt onder dit taakveld

Tot dit taakveld behoren alle inkomens- en bijstandsvoorzieningen:

  • inkomensvoorzieningen en loonkostensubsidies op grond van de Participatiewet;
  • geneeskundige en andere adviezen in verband met de bijstandsverlening;
  • IOAW (Wet inkomensvoorzieningen oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers);
  • IOAZ (Wet inkomensvoorzieningen oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen);
  • kosten van levensonderhoud uit het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen (Bbz 2004);
  • kosten levensonderhoud voor startende ondernemers uit Bbz 2004;
  • sociale zekerheidsregelingen van het rijk zoals bijvoorbeeld eenmalige uitkeringen voor minima;
  • schuldhulpverlening;
  • gemeentelijk armoedebeleid: bijzondere bijstand, kwijtschelding gemeentelijke belastingen en heffingen, korting op musea, sportclubs etc., meerkosten bij werk in geval van handicap of chronische ziekte, etc.

Wat heeft het gekost?

6-3_ Inkomensregelingen

Rekening 2021

Begroting 2022

Begroot na wijz. 2022

Rekening 2022

Verschil begr.na wijz. / rekening 2022

V / N

Totaal lasten (4)

7.609

6.613

8.310

8.587

-278

N

Totaal baten (8)

6.270

5.398

5.330

5.192

-138

N

Saldo

-1.340

-1.215

-2.980

-3.396

-416

N

Toelichting op de verschillen

Het tekort op dit taakveld kent uiteenlopende oorzaken. De belangrijkste geven we hieronder.

Participatiewet

De trend van dalende kosten van de Participatiewet zette door. Inwoners stroomden door de gunstige arbeidsmarkt snel door naar werk, daar waar nodig met begeleiding of ondersteuning voor de werkgevers (loonkostensubsidie). Als gevolg daarvan raamden we bij de twee tussenrapportages in totaal structureel € 785.000 (V) af op het budget voor uitvoering van de Participatiewet, IOAW en IOAZ. Nu zien we een lichte overschrijding van het bijgestelde budget voor de participatie-uitkeringen (€ 15.000 N) en een overschrijding op de loonkostensubsidies (€ 49.000 N). In oktober ontvingen we de definitieve beschikking voor de BUIG-gelden 2022. De uitkering werd ten opzichte van de voorlopige beschikking lager vastgesteld (€ 112.000 N).

Minimabeleid

We zagen een toename in de aanvragen bijzondere bijstand, zoals de individuele inkomenstoeslag, woninginrichtingskosten, aanvullende bijstand en woonkosten statushouders (€ 71.000 N). Daarnaast ontvingen we meer aanvragen energietoeslag dan dat we hiervoor aan rijksmiddelen kregen (€ 144.000 N). Daarnaast werd meer kwijtscheldingen gemeentelijke belastingen verstrekt door GBTwente. We zien dat deze regeling beter bekend raakt onder inwoners en daarmee jaarlijks meer inwoners een beroep doen op de mogelijkheid tot kwijtschelding (€ 40.000 N).

Nieuw Beschut Werk

Bij de 2e tussenrapportage stelden we de raming voor uitvoering Nieuw Beschut Werk (Participatiewet) incidenteel naar beneden bij met € 75.000. Reden was dat de realisatie van het aantal indicaties beschut werk (acht personen) achterbleef op de taakstelling (17 personen). Een aantal adviseringen voor een indicatie lagen nog ter beoordeling bij het UWV. Uiteindelijk waren de kosten toch wat hoger dan geraamd (€ 48.000 N).

Klijnsmagelden

Ook dit jaar zien we zien een onderbesteding van de Klijnsma-gelden (€ 189.000 V). Volgens raadsbesluit van 7 november 2019 gaat het restant naar de reserve Minimafonds. De beleidskaders voor de besteding van deze middelen (7 november 2019) blijken te beperkend voor een effectieve besteding aan armoedebestrijding onder kinderen. Dit krijgt aandacht in de herijking van het armoedebeleid.

De overige verschillen zijn de som van veel kleinere bedragen (€ 126.000 N).

Specificatie lasten en baten